مقدمه‌ای بر استراتژی بازاریابی دیجیتالی

تصمیمات اصلی استراتژیک برای بازاریابی اینترنتی مشابه با تصمیمات کسب و کار سنتی و استراتژی بازاریابی است.

فرایند توسعه یک استراتژی بازاریابی اینترنتی، تقسیم‌بندی مشتری، هدف‌گیری و موقعیت‌یابی را تعریف می‌کند و کلیه آن‌ها برای بازایابی دیجیتالی موثر و کارا، مهم و اساسی هستند. رویکردهای استراتژی بازاریابی هدف، شامل انتخاب گروه‌های مشتری هدف و تشخیص چگونگی تحویل ارزش به این گروه‌ها به‌عنوان طرح و گزاره‌ای از کالاها و خدمات می‌باشند.

موقعیت‌یابی محصول اصلی یا طرج برچسب، توسعه آنلاین یک محصول توسعه یافته یا موضوع ارزش آنلاین[1](OVP) است و تجربه آنلاین یک مارک را تعریف می‌کند که از طریق محتوی، طرح ظاهری و رسانه‌های قدرتمند و غنی تحویل داده می‌شود

 

  • ویژگی‌های اصلی استراتژی بازاریابی اینترنتی

تعامل و همگرایی بین کانال‌های اینترنتی و کانال‌های سنتی بخش مهمی از توسعه استراتژی بازاریابی اینترنتی است. استراتژی بازاریابی اینترنتی اساساً یک استراتژی بازاریابی کانال است و نیاز به همگرایی و ادغام با کانال‌های دیگر به عنوان بخشی از بازاریابی چند کاناله دارد. در ادامه باید ذکر کرد که یک استراتژی بازاریابی اینترنتی مؤثر باید:

  • با استراتژی کسب و کار(به‌عنوان مثال بسیاری از شرکت‌ها از یک برنامه یا طرح و نگرش سه ساله استفاده می‌کنند) همراه با اولویت‌ها و ابتکارات خاص کسب و کار سالیانه هماهنگ باشد.
  • استفاده از اهداف شفاف برای کسب و کار و توسعه مارک و کمک آنلاین مدیران و فروش برای کانال‌های اینترنتی یا کانال‌های دیجیتالی دیگر. این موارد باید براساس مدل‌های مربوط به تعداد استفاده کنندگان از این کانال‌ها باشد.
  • با انواع مشتریانی که از کانال استفاده می‌کنند و به‌طور مؤثر می‌توان آن‌ها را از طریق کانال به دست آورد سازگار باشد.
  • تعریف یک گزاره‌ی ارزشی متفاوت و مؤثر برای کانال به‌طوری که به‌طور مؤثر برای مشتریان اطلاع‌رسانی شده باشد.
  • مشخص کردن آمیخته‌ي ابزارهای ارتباطی آنلاین و آفلاین مورد استفاده برای جذب بازدیدکنندگان از سایت شرکت یا ارتباط برقرار کردن با مارک از طریق رسانه‌های دیجیتال دیگر مانند ایمیل یا موبایل.
  • مدیریت چرخه‌ي عمر مشتری آنلاین از طریق مراحل جذب بازدید کننده از وب سایت، انتقال آن‌ها به مشتریان، حفظ و افزایش آن‌ها.

 

 

  • کاربردهای بازاریابی اینترنتی

برای سازمان‌های چند کاناله، رسانه‌های دیجیتالی، مجموعه فرصت‌هایی را برای کالاها و خدمات بازاریابی در طول چرخه خرید فراهم می‌کنند که شرکت‌ها برای مرور آن به‌عنوان بخشی از استراتژی دیجیتالی‌شان به‌عنوان مثال شرکت‌هایی مانند«ایزی جت[2]» و«BP» که کاربردهای بازاریابی اینترنتی را توضیح می‌دهند نیاز دارند. هم‌چنین آن‌ها نشان می‌دهند که چگونه سازمان‌ها می‌توانند از ابزارهای ارتباطی آنلاین مانند وب سایت، وب سایت‌های طرف ثالث و بازاریابی ایمیل استفاده کنند. بعضی از کاربردهای آن عبارتند از:

  • برای مثال شرکت‌هایی مانند کاسترول لیمیتد از PLC و BP در راستای آگهی‌های تبلیغاتی با فرمت بزرگ در سایت‌ها برای اطلاع‌رسانی مارک‌ها و محصولاتشان استفاده می‌کنند.
  • یک وسیله پاسخ- مستقیم: به‌عنوان مثال«ایزی جت» از طریق ایمیل نامه‌های خبری را برای مشتریان ارسال و آن‌ها را تشویق به خرید از طریق وب سایت می‌کند.
  • یک خط مشی برای معاملات فروش: به‌عنوان مثال«ایزی جت» پروازهای مستقیم را هم به مصرف کنندگان و هم به مسافران کسب و کار می‌فروشد.
  • یک متد هدایت کننده‌ي تولید: به عنوان مثال«BP» محتوایی را به مدیران کسب و کار خودرو درباره‌ي انتخاب بهترین سوخت برای خودروهای شرکت جهت شناسایی نمونه مورد علاقه‌شان ارائه می‌کند.
  • یک کانال توزیع: به‌عنوان مثال برای توزیع محصولات دیجیتالی که اغلب مخصوص شرکت‌های دارای محصولات دیجیتالی است. مانند شرکت «ناپستر[3]» (napster.com)که به صورت آنلاین از طریق سایت مذکور اقدام به فروش محصولات ویدئویی و صوتی می‌کند.
  • مکانیزم خدمات مشتری: به‌عنوان مثال مشتریان با مراجعه به سایت(com) و بررسی و مرور سوالات مطرح شده در آن خدمات خود را دریافت می‌دارند.
  • وسیله‌ای جهت ارتباط و تعامل: از طریق آن یک شرکت می‌تواند با مشتریانش برای درک بهتر نیازهایشان تعامل داشته باشد. به‌عنوان مثال«ایزی جت» نامه‌های خبری و ارسال آن برای مشتریانش و وارد کردن آن‌ها به یک دیالوگ دوطرفه، از نیازهای آن‌ها بهتر آگاه می‌شود.

یک روش قدرتمند برای ارزیابی فرصت‌های بازاریابی استراتژیک، استفاده از اینترنت برای به‌کارگیری شبکه‌ی بازاریابی استراتژیک«آنسف[4]» است، این شبکه نشان می‌دهد که چگونه اینترنت می‌تواند به‌طور بالقوه برای دسترسی به این چهار مسیر استراتژیک مورد استفاده قرار گیرد:

  • نفوذ بازار: اینترنت می‌تواند برای فروش بیشتر محصولات موجود در بازارهای موجود مورد استفاده قرار گیرد.
  • توسعه بازار: در این‌‌جا اینترنت برای فروش در بازارهای جدید جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی سود بردن از هزینه‌ی پایین تبلیغات از لحاظ بین‌المللی بدون نیاز به حمایت از زیرساخت فروش در کشورهای مشتری.
  • توسعه محصول: محصولات یا خدمات جدیدی توسعه پیدا می‌کنند که از طریق اینترنت قابل تحویل باشند. این‌ها معمولاً محصولات دیجیتالی هستند.
  • متنوع‌سازی: در این بخش، اینترنت از فروش محصولات جدیدی که توسعه داده شده و در بازارهای جدید به فروش می‌رسند، پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین سازمان‌های شرکتی بزرگ به توسعه بازارهایشان کمک می‌کنند. از این رو شاید اکثر پتانسیل‌های موجود اینترنت برای کمک به گسترش شرکت‌های کوچک و متوسط است.

[1]Online value proposition(ovp)

[2]Easy Jet

[3]Napster

[4]Ansoff

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

برسی عوامل مؤثر بر ایجاد قصدو بروز رفتار بازاریابی ویروسی در مشتریان و کاربران است