• محدوديت ها يا نقاط ضعف تبليغاتي موبايلي

محدوديت ها يا نقاط ضعف موبايل به طور خلاصه عبارتند از: صفحه نمايش كوچك، صفحه كليد عملياتي كوچك[1]، قدرت محاسبه اي كمتر، محدوديت زماني باتري، پيچيدگي مكانيسم وارد كردن متن، ريسك خطا در انتقال، پايين بودن وضوح[2] برخي موبايل ها، محدوديت جغرافيايي، كمبود پرتوكل هاي استاندارد سرعت انتقال[3] پايين تر،‌محدوديت هاي نويگيشن[4]، فرمت هاي متفاوت دستگاه هاي موبايل، سرعت دانلود پايين.

2.1.2.     تبلیغات  موبایلی مبتنی بر اجازه

تبليغاتي مبتني بر اجازه[5] از تبليغات آزار دهنده سنتي متفاوت مي باشد. چرا كه پيام هاي در مورد كالا، خدمات، يا محتويات[6] مشخص صرفا به افرادي ارسال مي گردد، كه صراحتا تمايل خويش را به دريافت آن پيام ها اظهار نموده اند. با تكيه بر اجازه مخاطبين، تبليغات مبتني بر اجازه بر كاهش رنجش[7]، تمركز و تلاش دارد (Tsang et al,2004). تبليغات مبتني بر اجازه، يك توافق بين تبليغ كننده و گيرنده است كه گيرنده تصميم مي گيرد كه كي و چه مقدار اطلاعات دريافت نمايد.

يك ثبت نام ساده و عضويت باعث مي شود كه پيام ها به مخاطبان كه علاقه مند هستند ارسال شود. همچنين اخذ اجازه از مشتري منجر به نرخ بالاتر پاسخ خواهد شد و از اينكه فعاليت هاي بازاريابي موبايلي، پيام هايي ناخواسته تلقي گردند، جلوگيري مي كند.

2.1.3.    تبلیغات از طریق پست الکترونیکی[8]

امروزه در اکثر کشورها عموم مکاتبات تجاری توسط پست الکترونیک انجام می­شود و شرکتها قادرند علاوه بر مکاتبات ساده ، فایلهای مورد نیاز خود را از طریق آن ارسال نمایند و یا هر تبلیغی جهت معرفی کالاها و خدمات خود را از طریق پست الکترونیک ارسال نمایند. به هر حال بکارگیری پست الکترونیک برای تبلیغات الکترونیک در سالهای اخیر و با افزایش تعداد کاربران اینترنت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

نامه­های الکترونیک را می­توان به دو نوع زیر تقسیم­بندی کرد:

  • نامه­های الکترونیک خواسته­شده و هدف گیری شده : دراین حالت مشتریان با مراجعه با پایگاه اینترنتی شرکت ، فرم مخصوصی را که بیانگر مشخصات و همچنین نوع خواسته­ها و ترجیحات انان است را پر کرده و نشانی الکترونیک خود را وارد می­کنند بعد شرکت نامه­های الکترونیک که حاوی تبلیغات اینترنتی متناسب با خواسته­ و سلیقه مشتریان است برای انان می­فرستد . هر زمان هم که مشتری نخواهد چنین نامه­هایی دریافت کند شرکت از فرستادن انها خودداری می­ورزد. در این روش خود مشتریان خواهان دریافت چنین نامه­هایی می­باشند و اینکه نامه­ها دربردارنده پیامهای تبلیغاتی باشند که مطابق با نیازها و خواست دریافت­کنندگان انها باشند .
  • نامه­های الکترونیک ناخواسته[9] : این نامه ها بدون اجازه کاربران ارسال می شود و کاربران خواهان دریافت چنین نامه­های نیستند. دراین روش با استفاده از نرم­افزارهای خاص که می­توانند نشانی­های الکترونیک را از اینترنت جمع­اوری کنند و یا ازطریق شرکتهای بازاریابی که دارای بانکی از نشانی­های الکترونیک هستند اقدام به فرستادن نامه­های الکترونیکی به افراد می کنند. تبلیغات از طریق پست الکترونیک پراستفاده­ترین سرویس اینترنت است و بقدری کار با ان کم­هزینه و سهل است که تمام شرکتهای جهان برای انکه براحتی در دسترس مشتریان خود باشند می توانند آن را بکار گیرند و نکته قابل توجه این است که یک از پراستفاده ترین روشهای تبلیغات در اینترنت استفاده از پست الکترونیک است. این روش بسیار مقرون به صرفه ، انعطاف­پذیر ، هدفمند و کاملا قابل بررسی و پیگیری بوده و مهمتر اینکه در صورت اجرای صحیح بسیار منفعت اور می­باشد.

مهمترین کاربرد E-mail [10]، استفاده از ان برای بازاریابی یک­به­یک است. Email های شخصی­سازی شده میتواند با هر نفر متناسب با خصوصیات ، علایق و نیازهای او گفتگو و  رابطه­های پایدار با مشتری برقرار کرد و تعداد ملاقاتهای او از سایت و همچنین خرید محصولات را افزایش داد. بازاریاب هر چه راجع ­به مشتری اطلاعات بیشتر کسب کند به همان نسبت راحتتر می­تواند مطابق شرایط و نیازهای وی حرکت کند.

[1] Multifunctional key pad

[2] Resolution

[3] Transmission

[4] Navigation

[5] Permission Based Marketing

[6] Content

[7] Irritation

[8] Electronic Mail (E.Mail)

[9] Spam

[10] Electronic Mail

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تاثیر تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی و ارائه راهكارهايي جهت بهبود آن