• کالاها و  تجهیزات  مورد نیاز در لجستیک  بشردوستانه

معمولاً پس از فاجعه در یک منطقه، تقاضای زیادی برای کالاها و تجهیزات متنوع وجود دارد. براساس اطلاعات سازمان بهداشت پان امریکن[1] و سازمان بهداشت جهانی[2] [33]، لیست مشروح کالاها و تجهیزات ضروری شامل موارد زیر است، ولی تنها محدود به این اقلام نمی‌شود:

  1. غذا.
  2. آب و اقلام بهداشتی.
  3. اقلام و تجهیزات بهداشت محیط .
  4. دارو(شامل محصولات دارویی و محصولات دارویی ویژه در موارد همه‌گیر).
  5. کیت و عرضه بهداشتی برای پشتیبانی از فرایندهای بهداشت و درمان.
  6. بیمارستان‌های صحرایی.
  7. لباس و پتو.
  8. اقلام مورد نیاز نوزادان و کودکان (شیرخشک، پوشک و اسباب بازی).
  9. پناه‌گاه و تسهیلات اسکان موقت (چادر).
  10. برق و تجهیزات نیروگاهی.
  11. سوخت (زغال‌سنگ، گاز و نفت).
  12. تجهیزات آشپزخانه صحرایی و ظروف.
  13. تجهیزات بهداشتی.
  14. اقلام کشاورزی و دامی.
  15. تجهیزات ویژه برای کار با مواد خطرناک.
  16. تجهیزات ارتباطی.
  17. تجهیزات آتشنشانی.
  18. وسایل نقلیه و تجهیزات جمع‌آوری زباله.
  19. وسایل نقلیه و تجهیزات ساخت‌و‌ساز.

توجه داشته باشید که این لیست کلی است و بنابراین اقلام متفاوت و تعداد متنوع آن‌ها با‌توجه به ویژگی‌های هر فاجعه و شرایط به‌خصوص آن، مورد نیاز هستند. سطح فوریت هر قلم کالا از سایرین متفاوت است و بر پایه شرایط ویژه‌ای تعیین‌می‌شود. برخی از آن‌ها از اولویت بالا برخوردارند و باید طی مراحل اولیه دوره پس از فاجعه تحویل داده شوند. به عنوان مثال، در صورتی که زلزله‌ای در زمستانی سرد اتفاق بیفتد، تحویل به موقع و کافی پوشاک، پتو و سوخت حیاتی است.

  • قدمت پژوهش‌های تکنیکی صورت‌گرفته در زمینه مدیریت فاجعه و لجستیک بشردوستانه

 

پژوهش‌های تکنیکی در مورد مدیریت فاجعه قدمت چنداني نداشتند و شروع آن‌ها از اواخر دهه 88 است. از آنجايي که اين پژوهش مربوط به فاز پاسخ مديريت فاجعه است، از پرداختن به تحقيقات کمي انجام شده در زمینه پيش‌گيري يا تسکين خودداري نموده و به بررسي پژوهش‌های انجام شده در فاز پاسخ مديريت فاجعه می‌پردازیم.

در گذشته در زمینه حمل ونقل با چند حالت پژوهش‌هایی انجام شده‌است. به عنوان نمونه، ري[47] در سال 1987 به توسعه يک مدل تک کالايي با چند حالت حمل ونقل در يک شبکه با محدوديت ظرفيت و افق برنامه‌ريزي چند دوره‌اي پرداخته است که در آن، مجموع هزينه‌هاي متحمل شده برای حمل‌ونقل و ذخيره غذا کمينه می‌شود. نات [48] در سال 1987 به ارایه يک مدل برنامه‌ريزي خطي براي مساله حمل ونقل غذاي حجيم پرداخته‌است که اهداف آن کمينه‌سازی هزينه‌هاي حمل ونقل و بيشينه‌سازی غذاي تحويل داده شده‌است. نات [49] به ارایه‌ی يک مدل برنامه‌ريزي خطي برای تعيين برنامه زمان‌بندي وسایل نقليه برای حمل ونقل غذاهاي حجيم در مناطق فاجعه‌دیده پرداخته ‌است.

حقانی و اه [3]، در سال 1996، فرمول‌بندی و روش حلی از یک مدل جریان شبکه چندکالا‌یی و چند‌وسیله‌ای برای عملیات نجات فاجعه پیشنهاد کردند. مدل آن‌ها مسیریابی و برنامه‌های زمان‌بندی  حمل‌ونقل چندگانه را از نقاط عرضه مختلف به نقاط تقاضا در منطقه فاجعه‌دیده، مشخص می‌کند.

[1] Pan American Health Organization

[2] World Health Organization

لينک جزييات بيشتر و دانلود اين پايان نامه:

یک مدل فازی چندهدفی برای برنامه‌ریزی لجستیک عملیات امداد رسانی به نواحی آسیب‌دیده